Hvornår skal man få sit varemærke registreret i Kina?

Gå tilbage

Hvornår skal man få sit varemærke registreret i Kina?

Stadig flere danske virksomheder sælger varer eller får produceret varer på det kinesiske marked. Spørgsmålet opstår derfor ofte, om man skal få sit varemærke registreret i Kina. Svaret herpå er, at det er en rigtig god ide at få sit varemærke registreret i Kina, hvis man er aktiv på det kinesiske marked eller overvejer at blive det indenfor den nærmeste fremtid. Samtidig er en varemærkeregistrering ikke en særlig bekostelig affære, og selve ansøgningsproceduren er også forholdsvis enkel.

I Kina er det sådan, at varemærkerettigheden går til den, som først søger om at få mærket registreret. En kineser vil således lovligt kunne registrere fx et dansk varemærke i Kina. Hvis man som dansk varemærkeindehaver bliver opmærksom på, at ens varemærke er blevet registreret i Kina, skal man inden tre måneder efter registreringen gøre opmærksom på, at man har retten til dette varemærke. Hvis man ikke når at gøre indsigelser indenfor tre måneder, har man mistet retten til sit eget varemærke i Kina. Ønsker man stadig herefter at agere på det kinesiske marked, vil man være nødsaget til at etablere et samarbejde med den kinesiske rettighedshaver eller til at købe det kinesiske varemærke. Begge dele kan blive en meget dyr fornøjelse.

Hvis man når at reagere indenfor de tre måneder efter registreringen, vil man være nødt til at fremskaffe omfattende beviser for, at det reelt er ens varemærke. Dette gælder også selvom, det er et internationalt kendt varemærke. Samtidig skal man bevise, at den pågældende person, der har registreret varemærket, er i ond tro. Det vil sige, at man kan komme i en situation, hvor man skal bevise, at fx den enkelte kineser på gaden kender til ens varemærke. Erfaringen er, at det er en meget svær sag at vinde i en kinesisk retssag. Konklusionen er derfor, at hvis man er aktiv på de kinesiske marked, gælder det om hurtigst muligt at få sit varemærke registreret.

Hvis man ikke er aktiv på det kinesiske marked men overvejer at blive det indenfor den nærmeste fremtid, skal man også overveje at få sit varemærke registreret i Kina. Her skal man dog være opmærksom på, at der i Kina er en brugspligt tre år efter registreringen. Det betyder, at der ikke må gå mere end tre år fra at man registrerer sit varemærke til, man skal begynde at bruge det. Hvis der går mere end tre år uden at varemærket bliver brugt i Kina, kan en kinesisk virksomhed eller en kinesisk privat person frit registrere varemærket.

Helt generelt kan man derfor sige, at hvis man allerede er på det kinesiske marked eller overvejer at komme det indenfor en 3 årig periode, er det vigtigt at få sit varemærke registreret i Kina så hurtigt som muligt.

Hvis du ønsker at registrere et varemærke i Kina eller har spørgsmål til varemærkeregistrering i Kina eller andre lande, skal du være velkommen til at kontakte advokat Helle Jørgsholm.