Kært barn har mange navne: Immaterielle rettigheder – IP-rettigheder – IPR – intellectual property rights

Gå tilbage

Kært barn har mange navne: Immaterielle rettigheder – IP-rettigheder – IPR – intellectual property rights

Mange virksomheder kan med fordel overveje, hvordan deres opfindelser, tekniske viden og forretningskendetegn kan beskyttes og udnyttes. Det varierer selvfølgelig fra virksomhed til virksomhed og fra produkt til produkt, hvilken form for beskyttelse der er relevant, men enhver virksomhed der baserer sin fremtid på teknologisk udvikling bør nøje analysere og vurdere fordele og risici ved at søge sine immaterielle rettigheder beskyttet.

At formulere og efterleve en IPR-strategi er mindst lige så vigtig som at formulere strategier for alle andre forretningsmæssige områder. Du bør eksempelvis forholde dig aktivt til, om du ønsker at forfølge potentielle krænkere af dine IP rettigheder, og til hvordan du kan udnytte mulighederne i at købe tredjemands beskyttede viden eller sælge dine egne immaterielle rettigheder.  Du har også mulighed for at udlicensiere retten til at benytte din IPR til tredjemand, og det er vigtigt at tænke licensiering ind som en del af en overordnet innovationsstrategi.

Beskyttelse af dine immaterielle rettigheder kan eventuelt ske ved:

  1. Designbeskyttelse

En registreret designbeskyttelse af et produkt giver eneret til produktets udseende og formgivning, og beskytter mod tredjemands efterligninger og misbrug. Med en designregistrering i hånden kan du således forbyde andre at udnytte designet. Produkter, der kan beskyttes efter designloven, kan f.eks. være maskiner, emballager, møbler, tøj, legetøj, værktøj, fødevarer, skærmbilleder på en computer og lignende.

  1. Varemærkeregistrering

Hvis din virksomhed eller et af dine produkter har fået et nyt navn eller logo, er det oftest en god idé at beskytte dette ved at registrere det som varemærke. Du skal også huske at registrere et nyt firmanavn hos Erhvervsstyrelsen. Dermed står du stærkt, hvis der er andre virksomheder, der med eller mod deres viden ligger for tæt på eller kopierer dit navn eller logo. Det er altid en god idé – inden du vælger nyt navn eller logo – at undersøge om der er andre virksomheds- eller produktnavne eller logoer, der minder om dine. Et varemærke registreres for en periode af 10 år, men kan fornyes i nye perioder af 10 år.

  1. Patentbeskyttelse

Hvis du eller din virksomhed har opfundet noget, kan du prøve at beskytte opfindelsen ved at ansøge om et patent. Der er visse krav en opfindelse skal opfylde, for at den kan patentbeskyttes; det skal bl.a. være en løsning på et teknisk problem, og når du søger om at få et patent, skal du samtidig lave en grundig beskrivelse af, hvad der er særligt ved din løsning. Hvis du får udstedt et patent, kan du forbyde andre at udnytte din opfindelse kommercielt, hvilket kan give dig vigtige konkurrencefordele. Har du patent på en opfindelse, er det kun dig, der må fremstille, sælge eller importere opfindelsen. Du kan selvfølgelig også give andre licens til dette og på den måde tjene penge på din idé. Et patent kan gælde i op til 20 år.

  1. Brugsmodelbeskyttelse

Opfindelser, der ikke kan leve op til alle kravene i patentlovgivningen, kan ofte beskyttes som en brugsmodel – et såkaldt ”lille patent”. En brugsmodelregistrering beskytter et produkts tekniske funktioner.

  1. IPR forsikring

Det er ofte en god idé at tegne en forsikring, der kan dække omkostningerne til at håndhæve sine IP rettigheder overfor krænkere.

  1. Kontakt

Du er velkommen til at kontakte advokat Helle Jørgsholm, hvis du har brug for bistand til danske eller internationale ansøgninger af dine opfindelser, designs, navne eller logoer, udfærdigelse af en IPR strategi, udfærdigelse af licensaftaler, fortrolighedsaftaler m.v.