Flyttesynets mange fælder – og 7 gode råd til, hvordan du som udlejer undgår dem

Gå tilbage

Flyttesynets mange fælder – og 7 gode råd til, hvordan du som udlejer undgår dem

flyttesyn-rapport

Det kan godt betale sig at spidse blyanten og holde tungen lige i munden, når du laver flyttesyn og flyttesynsrapporter. En lille fodfejl kan nemlig være skyld i, at du snyder dig selv for tusindvis af kroner, hvis du og din lejer bliver uenige om, hvem der skal betale for istandsættelse af lejemålet.

Udlejer du mere end ét beboelseslejemål, så har du pligt til at afholde flyttesyn, når din lejer fraflytter boligen. På flyttesynet gennemgår du og lejer sammen lejemålet, og udfærdiger en flyttesynsrapport. Men mange udlejere taber sager i huslejenævnene, fordi de ikke har sat sig ordentligt ind i reglerne for flyttesyn og flyttesynsrapporter.

Her får du 7 gode råd til, hvordan du undgå at lave nogle af de dyrt købte formalia-fejl.

1. Indkald til flyttesynet skriftligt

Og med skriftligt, mener vi på gammeldags papir og sendt med posten. 

Selvom der er løsnet lidt op i forhold til, hvad skriftligt betyder, er reglerne stadig ikke helt klare. Det er derfor fornuftigt at skrive det ind i lejekontrakten, hvis du og lejer ønsker, at kommunikationen skal foregå digitalt. Skriv også i lejekontrakten, hvilken mail du som udlejer kan skrive til lejer på. Står det i lejekontrakten, undgår du tvister omkring det senere. Er du vant til at kommunikere med din lejer på mail, så skal du sikre dig, at din lejer har modtaget og åbnet mailen. Bed derfor lejer skriftligt bekræfte modtagelsen af indkaldelsen til flyttesyn. 

Husk at indkaldelsen til flyttesynet skal ske med mindst 1 uges varsel, og flyttesynet skal afholdes senest to uger efter, at du bliver bekendt med, at lejer er fraflyttet lejemålet.

2. Sørg for at få alle detaljer med i flyttesynsrapporten

Det kan du gøre ved at fotografere lejemålet grundigt ved både ind- og udflytning. Er der fejl og mangler, som du forventer skal udbedres på lejers regning, så er det vigtigt, at du kan dokumentere det, og at du er meget specifik i dine krav. I stedet for at skrive: ”Maling: 20.500 kr.”, bør du f.eks. skrive: ”Maling af vægge og lofter i alle rum.” 

3. Giv lejer en fysisk kopi af flyttesynsrapporten på flyttesynsdagen

– Også selvom lejer gerne vil have den sendt digitalt. Selvom du og lejer er vant til at kommunikere på mail, så er det bedst, at lejer får udleveret rapporten på flyttesynsdagen. Alternativt kan du sende rapporten på mail, og lejer kan returnere en mail om, at den er modtaget, imens I stadig er i boligen.  Hvis du (alligevel) sender flyttesynsrapporten på e-mail efterfølgende, bør du sende den via et system, som bekræfter, at lejer har modtaget og åbnet den. Kontakt os gerne for at få tilsendt en formular til flyttesynsrapporten.

4. Få lejer til at kvittere for, at de har modtaget flyttesynsrapporten

Selvom lejer har indvendinger til indholdet, er det en god idé at få dem til at kvittere for modtagelsen af rapporten alligevel. Kan du ikke dokumentere, at du har udleveret flyttesynsrapporten til lejer ved flyttesynet, kan du nemlig risikere at miste istandsættelseskravet, hvis sagen ender i Huslejenævnet. Vil lejer ikke underskrive, så er det vigtigt, at du sender flyttesynsrapporten med indleveringsattest (som du udfylder på posthuset), så flyttesynsrapporten er fremme inden de 2-ugers reklamationsfrist udløber.

5. Hvad hvis du opdager fejl, efter flyttesynsrapporten er lavet?

Tag forbehold i flyttesynsrapporten for, at du kan ”gøre yderligere mangler gældende” over for lejer inden for reklamationsfristen. Det er før set, at skjulte fejl dukker op efter flyttesynet. Og har du ikke taget forbehold for det, kommer du formentlig selv til at betale for udbedringen.

6. Møder lejer ikke op til flyttesynet

Du gennemfører synet uden lejeren, hvis lejer ikke møder op til flyttesynet. Flyttesynsfristen på 2 uger bliver nemlig ikke forlænget, selvom lejer ikke møder op på dagen. Du skal så sende rapporten til lejer senest 2 uger efter flyttesynet er afholdt.

7. Lejers repræsentant

Sender lejer en anden i sit sted på flyttesynsdagen, så bed om at se en fuldmagt eller få det dokumenteret på anden måde. Personen skal kvittere for modtagelse af flyttesynsrapporten, og du bør derudover sende den til lejer også.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til artiklen, eller har du har brug for juridisk hjælp i forbindelse med flyttesyn og udarbejdelse af flyttesynsrapporter, er du meget velkommen til at kontakte os.

Kontakt en ekspert på området

Advokat og partner (H)

rew@wtc.dk 
T  +45 48 22 00 40
D +45 48 22 00 44

Advokat og partner (H)

M  hro@wtc.dk
T  +45 48 22 00 40
D +45 44 34 50 59

Få mere viden

5 ting du bør vide, før du bliver udlejer

Vil du leje ét eller flere lejemål ud, er det vigtigt at kende lejeloven. Ellers risikerer du at ende i problemer med lejere eller med en tur i Huslejenævnet. Nedenfor er fem gode råd til dig, der går med overvejelser om at blive udlejer.

Læs mere »

Hvordan laver jeg et lejepåkrav?

Når lejer ikke betaler sin husleje, skal der fremsendes en rykker til lejer, hvilket i lejeretlige termer kaldes et ”lejepåkrav”. Men hvordan laver man et lejepåkrav? Og hvilke oplysninger skal lejepåkravet indeholde?

Læs mere »