fbpx

ESG: Bevar virksomhedens konkurrencedygtighed

ESG: Bevar virksomhedens konkurrencedygtighed

ESG: Bevar virksomhedens konkurrencedygtighed

Del artiklen

Vi har tidligere beskrevet, hvordan ESG bliver vigtigere og vigtigere i forhold til at styrke virksomhedens konkurrencedygtighed.

Læs: Din virksomhed bliver målt på ordentlighed – kom i gang med ESG

Vi ser nu flere eksempler på, hvordan et mangelfuldt fokus på ESG-optimering får konsekvenser for leverandører og samarbejdspartnere til store og fremtrædende virksomheder. Vi tror på, at det blot er toppen af isbjerget…

Hvad er ESG?

ESG er kort for ’Environmental, Social and Governance’, altså miljø, sociale forhold og virksomhedsledelse.

ESG drejer sig grundlæggende om at opføre sig ordentligt som virksomhed og om at kortlægge og optimere på virksomhedens bæredygtige profil samt sociale og samfundsmæssige indflydelse. 

Virksomhedens fokus på ESG, eller mangel på samme, viser sig nu i flere tilfælde at være afgørende for, om en leverandør mister sin kunde, eller om en forbruger boykotter en virksomhed.

Nye krav til leverandører og samarbejdspartnere

Vi ser flere eksempler på, at store virksomheder begynder at stille krav om eksempelvis medarbejdersammensætningen hos deres leverandører.

Dagspressen har for nylig berettet om, at Coca-Cola i USA eksempelvis er begyndt at kræve, at de advokatfirmaer de samarbejder med, har en bestemt andel af advokater med minoritetsbaggrund. Andre virksomheder, som Telenor og Barclays, har stillet krav om andelen af kvinder og diversitet hos deres samarbejdspartnere, ligesom Novo Nordisk har tilkendegivet, at de i 2030 kun vil samarbejde med leverandører, der udelukkende anvender grøn strøm.

De første eksempler er tydelige indikatorer på en ESG-strategi om at mindske ulighed og sikre ligestilling hos virksomhedernes leverandører, mens det sidste eksempel viser, at Novo Nordisk blandt andet fokuserer på bæredygtig energi og begrænsning af udledningen af fossile brændstoffer i deres ESG-strategi. Fælles for fokuspunkterne er, at de er en del af  FN’s 17 verdensmål, som ESG netop udspringer af.

Konsekvenserne når du ikke har en ESG-strategi

Vi ser også eksempler på, hvor galt det kan gå, når virksomheder ikke tænker ESG ind i deres forretningsplan. Senest resulterede det i en regulær shitstorm for Nemlig.com, at virksomheden tilsyneladende ikke havde stillet krav om arbejdsvilkår hos deres leverandører. Dette selvom Nemlig.com’s egentlige samarbejdspartnere var eksterne vognmænd, der hver især selv havde ansvaret for deres chaufførers arbejdsvilkår. Sagen viser dog, at der var en generel holdning blandt forbrugerne til, at Nemlig.com havde et ansvar for at stille krav om ordentlige arbejdsvilkår til de vognmænd, de havde valgt at samarbejde med.

Læs om Nemlig.com sagen her.

Kom i gang med ESG

Hvis du vil sikre en fortsat stærk position i markedet, er det vores klare anbefaling, at du kommer i gang med ESG.

I denne artikel kan du få gode råd til, hvordan du kommer i gang: Din virksomhed bliver målt på ordentlighed – kom i gang med ESG.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til artiklen, er du velkommen til at kontakte os via nedenstående kontaktformular.

Kontakt en ekspert på området

Gabriel L. K. Martiny

Gabriel L. K. Martiny

Advokat og partner (H)

Casper Vahr Glorvigen

Casper Vahr Glorvigen

Advokat (L)

Del artiklen

Del artiklen med dit netværk